Wondershare Filmora Video Editor anmeldelse (oppdatert 2022)

• Dele Denne

Filmora Video Editor

Effektivitet: Mange funksjoner som finnes i programmer på profesjonelt nivå Pris: Rimelig til $49,99/år eller $79,99 levetid Enkelt med Bruk: Utmerket grensesnitt som gjør komplekse oppgaver enkle Støtte: Ikke nok teknisk støttedokumentasjon

Sammendrag

Filmora er en flott videoredigeringsprogramvare som balanserer kraftige funksjoner med et intuitivt grensesnitt til en rimelig pris. Den støtter alle moderne videoformater, samt HD- og 4K-videoredigering og -utgang. Selv om det har noen problemer med integrasjonsalternativene for sosiale medier, er det fortsatt en utmerket redaktør som er perfekt for å lage høykvalitets online videoer. Det er ikke en profesjonell videoredigeringspakke, men de fleste nybegynnere og middels videografer som ønsker å lage videoer som kan deles raskt og enkelt, vil være fornøyd med resultatene.

What I Like : Clean & intuitivt brukergrensesnitt. 4K-videostøtte. Innebygd skjermopptak. Youtube / sosiale medier opplasting. Valgfri GPU-akselerasjon for raskere koding.

What I Don't Like : Buggy-import av sosiale medier. Tilleggsinnholdspakker er dyre. Siste GPU-er støttes ikke for akselerasjon. Noen funksjoner er i frittstående programmer.

4 Få Filmora

Hva er Filmora?

Det er en enkel, men kraftig videoredigerer tilgjengelig for Mac og PC, rettet mot entusiast- og prosumermarkedet.raskt uten å måtte stole på hjelp fra GPU.

En av de mer nyttige eksportfunksjonene til Filmora er muligheten til å eksportere videoer direkte til Youtube, Vimeo og Facebook, som er en annen stor produktivitetsforsterker for aspirerende virale videostjerner. Du har også muligheten til å brenne DVDer direkte fra programmet, selv om det ikke er støtte for Blu-Ray-plater til tross for at programmet er perfekt i stand til å sende ut HD- og 4K-videoer, ingen av disse er kompatible med DVDer.

Ekstra redigeringsmoduser

For de av dere som ser etter en mer strømlinjeformet redigeringsprosess, har Filmora et par ekstra moduser som du kan velge når programmet starter: Enkel modus, Instant Cutter og Action Cam Tool . Disse er alle designet for å utføre spesifikke jobber, og de er alle ganske enkle å bruke.

Easy mode, som du kanskje forventer, er en ekstremt strømlinjeformet videoskaper beregnet for å lage animerte lysbildefremvisninger eller raskt kombinere flere klipp mens du automatisk legger til musikk, overlegg og overganger mellom klipp. Dessverre er det nesten et meningsløst tillegg fordi selve hovedprogrammet er utrolig enkelt å bruke. Enkel modus vil gjøre alt arbeidet for deg, men det vil nesten helt sikkert ødelegge mediene dine underveis, så det er bedre å bare jobbe i fullfunksjonsmodus.

Instant Cutter og Action Cam Tool er langt mer nyttige, men de burde egentlig være detintegrert i hovedprogrammet i stedet for å fungere som frittstående programmer. De lar deg manipulere og slå sammen individuelle videoklipp med tilpassede hastighetsinnstillinger, fryse rammer og bildestabilisering. De er flotte funksjoner, men det er ingen god grunn til at funksjonaliteten deres ikke skal integreres i Full Feature Mode, hvor du vil gjøre mesteparten av redigeringen, og det kan være tidkrevende og frustrerende å bytte frem og tilbake mellom dem.

Reasons Behind My Ratings

Effektivitet: 4/5

Filmora gjør en god jobb med å redigere videoer på entusiast- og prosumernivå, og til tross for noen problemer med dens ikke-essensielle funksjoner som medieimport, GPU-akselerasjon og platebrenning, er den ganske effektiv i sine primære oppgaver. For de fleste brukere som leter etter et videoredigeringsprogram, vil Filmora håndtere alt du kan kaste på det med letthet, strømlinjeforme opprettelsesprosessen og se bra ut mens du gjør det.

Pris: 4/5

Det er ganske konkurransedyktig priset, men for å få mest mulig ut av programmet, vil du sannsynligvis kjøpe noen av tilleggseffektpakkene. Disse er mye mindre rimelige, med noen pakker som koster så mye som $30 – halve prisen på selve programmet. Det er andre videoredigerere på markedet som koster litt mer, men som gir litt mer valuta for pengene.

Enkel bruk: 5/5

Easebruk er der dette redigeringsprogrammet virkelig skinner. Få videoredigeringsprogrammer gjør en så god jobb med å kombinere et rikt funksjonssett med et enkelt grensesnitt som ikke krever en omfattende opplæringsprosess. I løpet av noen få minutter etter at du har lastet ned og installert programmet, kan du være godt i gang med å lage din første film, spesielt hvis du allerede er kjent med andre videoredigeringsprogrammer. Selv om du ikke er det, er det grunnleggende enkelt å lære, og Wondershare-nettstedet har flott introduksjonsmateriale.

Støtte: 3/5

Wondershare har eksistert i lang tid, noe som gjør mangelen på støtteinformasjon tilgjengelig på nettsiden deres litt overraskende. De har noen gode veiledninger tilgjengelig for hvordan du bruker de mer grunnleggende funksjonene i programmet, men det er ingen støttefora for brukere som kan hjelpe hverandre, og FAQ-delen av nettstedet gir ikke så mange svar. Forvirrende nok peker noen av støttelenkene i selve programmet til tidligere versjoner av programvaren, noe som kan gjøre det vanskelig å få de riktige svarene på spørsmålene dine.

Hvis du befinner deg på det stedet, som jeg gjorde. når du prøver å konfigurere import av sosiale medier, er den eneste løsningen å åpne en støttebillett med utviklerne og vente på at de kommer tilbake til deg. Jeg vet ikke hvor mye etterslep de har i støttekøen, men du kan vente en stund påsvar.

Filmora Alternatives

Camtasia er et program som ligner veldig på Filmora, men langt dyrere. Den primære forskjellen når det gjelder funksjoner er at Camtasia ikke er avhengig av forhåndsinnstillinger for å lage de fleste av videoeffektene, og lar deg i stedet lage dine egne animasjoner og forhåndsinnstillinger uten å kreve et sekundært effektprogram. Vi har også anmeldt Camtasia her.

Adobe Premiere Elements er den litt mindre kraftige fetteren til Adobes flaggskipvideoredigerer, men det gjør den til en bedre konkurrent til Filmora. En digital nedlasting av programvaren er tilgjengelig for både Windows og macOS, og selv om den ikke er fullt så enkel å bruke som Filmora, er den også litt kraftigere og fullpakket med funksjoner. Du kan lære mer fra vår Premiere Elements anmeldelse.

PowerDirector er konkurransedyktig priset og inkluderer et mye større utvalg av effekter som kan brukes i videoene dine. Det er også det første videoredigeringsprogrammet som støtter 360-graders VR-videoer, så hvis du ønsker å spesialisere deg på VR-innhold er dette et bedre valg enn Filmora. Den kraften kommer på bekostning av brukeropplevelsen, noe som betyr at læringskurven er mye brattere. Vi har også en detaljert gjennomgang av PowerDirector her.

Hvis du leter etter alternativer til Mac-versjonen av Filmora, er det alltid Apples iMovie-app. Det er ganske enkelt å bruke, det er gratis og det har vært under utvikling til og medlengre enn Filmora, så det er verdt en titt. Men så sjekk macOS-versjonen din før du installerer den.

Konklusjon

Filmora er et kraftig videoredigeringsprogram som er perfekt for brukere som ønsker å fokusere på kreativiteten sin i stedet for å sitte fast på det tekniske siden av videoproduksjon. Den nøye balansen mellom et brukervennlig grensesnitt og profesjonelle funksjoner gjør det til en god verdi for nybegynnere og middels innholdsskapere, men mer erfarne brukere vil ha en løsning som gir litt mer kontroll og tilpasning i redigeringsprosessen.

Få Wondershare Filmora

Så, synes du denne Filmora-anmeldelsen er nyttig? Del tankene dine nedenfor.

Den er perfekt for en rekke grunnleggende bruksområder, fra å lage opplæringsvideoer til å redigere actionkameraopptak til å lage virale videoer for sosiale medier.

Er Filmora noe bra?

Du vil sannsynligvis ikke bruke den til å redigere en langfilm, men for kort videoarbeid er den overraskende effektiv i forhold til prisen, med en god blanding av funksjoner som er enkle å bruke.

Programmet har eksistert en stund, og nådde versjon 11 i den siste utgivelsen. Den ble opprinnelig utgitt som Wondershare Video Editor, men etter versjon 5.1.1 ble den omdøpt til Filmora. Denne omfattende historien har gjort det mulig for Wondershare å stryke ut nesten alle feil og brukeropplevelsesproblemer, selv om noen av de nyere funksjonene trenger litt mer arbeid før de er fullstendig pålitelige.

Er Filmora trygt for PC?

Programmet er helt trygt å bruke, og både installasjonsfilen og programmets kjørbare fil passerer virus- og skadevareskanning fra Microsoft Security Essentials og Malwarebytes AntiMalware. Mac-versjonen besto også skanninger fra Drive Genius.

Installasjonsprogrammet som er tilgjengelig fra den offisielle nettsiden kobles direkte til deres servere for å sikre at du laster ned den nyeste og mest stabile kopien av programvaren som er tilgjengelig for øyeblikket. Installasjonsprosessen er enkel og grei, og den prøver ikke å installere uønsket adware, tilleggsprogrammer eller andre tredje-partyprogramvare.

Er Filmora gratis?

Filmora er ikke gratis programvare, men tilbyr en fullverdig gratis prøveversjon med bare én bruksbegrensning: eksporterte videoer er vannmerket med et Filmora-banner over den nederste tredjedelen av produksjonen.

Hvor mye koster Filmora?

Det er to hovedkjøpsalternativer: en ettårig lisens som må være fornyes årlig for $49,99, eller en livstidslisens for en enkeltbetaling på $79,99. Disse lisensene er kun gyldige for en enkelt datamaskin, men flerseters lisenser er også tilgjengelige på en glidende skala avhengig av antall kopier du vil bruke samtidig.

Hvis du allerede har kjøpt programvaren, men mistet lisensen din nøkkel eller du installerer på nytt på en ny datamaskin, kan du gjenopprette lisensnøkkelen din ved å klikke på "Register"-menyen øverst og velge "Hent registreringskode." Dette tar deg til støttedelen av Wondershare-nettstedet, og lar deg skrive inn e-postadressen som ble brukt til å kjøpe programvaren. Du vil da motta en e-post som inneholder registreringskoden din, og du kan skrive den inn for å få full tilgang til programvaren igjen.

Hvordan fjerner du Filmora-vannmerket?

Å fjerne vannmerket på eksporterte videoer er ekstremt enkelt, og krever bare at du kjøper en lisensnøkkel for programvaren. Det er flere måter å gjøre dette på fra applikasjonen, inkludert den fremtredende røde"Registrer"-menyelementet i verktøylinjen samt koblingen "Uregistrert" nederst i høyre hjørne.

Når registreringen er fullført, skriver du bare inn lisenskoden din, og vannmerket vil bli fjernet på alle videoer du eksporterer i fremtiden.

Hvorfor stole på meg for denne Filmora-anmeldelsen

Jeg heter Thomas Boldt. Jeg er en høyskoleutdannet grafisk designer med erfaring innen bevegelsesgrafisk design, samt en dedikert fotografinstruktør, som begge krever at jeg jobber med videoredigeringsprogramvare. Å lage opplæringsvideoer er en av de beste måtene å vise frem mer kompliserte fotograferingsteknikker, og videoredigering av høy kvalitet er et viktig element for å gjøre læringsprosessen så smidig som mulig.

Jeg har også lang erfaring med å jobbe med alle typer PC-programvare fra små åpen kildekode-programmer til industristandard programvarepakker, slik at jeg lett kan gjenkjenne et godt utformet program av høy kvalitet. Jeg har satt Wondershare Filmora gjennom flere tester designet for å utforske spekteret av videoredigerings- og eksportfunksjoner og dokumentert alle resultatene av prosessen med skjermbilder du vil se gjennom denne anmeldelsen.

Jeg har ikke mottatt noen form for kompensasjon eller vederlag fra Wondershare for å skrive denne Filmora-anmeldelsen, og de har ingen redaksjonelle eller innholdsmessige input av noe slag.

I' har også kontaktet Wondershare-støtteteamet for å testederes respons på feilrapporter og andre tekniske problemer, som du kan se nedenfor fra den åpne billetten jeg sendte inn etter et problem jeg opplevde under gjennomgangsprosessen.

Detaljert gjennomgang av Filmora

Programvaren har et stort utvalg funksjoner, og siden vi ikke har plass til å snakke om dem alle, skal vi fokusere på hovedpunktene som gjør det verdt tiden din – samt påpeke noen problemer som kan komme inn i måte.

Skjermbildene jeg brukte til denne artikkelen var hentet fra Windows-versjonen, men JP testet Mac-versjonen samtidig og inkluderte noen sammenligningsskjermbilder for å vise forskjellene i brukergrensesnittet. Han vil også fremheve eventuelle funksjonsforskjeller mellom de to plattformene.

Redigeringsgrensesnitt

Det enkle brukergrensesnittet er en av de mest tiltalende funksjonene. Hoveddelen du skal jobbe med er tidslinjen, som fyller den nederste halvdelen av skjermen og lar deg administrere alle de forskjellige videoklippene, bildene, overleggene og lyden som vil bli filmen din. Det er et enkelt dra-og-slipp-grensesnitt som lar deg raskt ordne, trimme og redigere de ulike medieelementene dine, og det gjør det enkelt å komponere videoen.

Mer avanserte redigeringsalternativer er lett tilgjengelige ved å dobbelt- ved å klikke på elementet du vil redigere i tidslinjen, får du mange av de tilpassbareelementer relatert til det elementet.

Enkelte medietyper vil da tillate deg å redigere enda mer ved å klikke på "Avansert"-knappen. Grensesnittet kan noen ganger bli litt forvirrende når du først har gravd dette dypt ned i redigeringsfunksjonene, men det er bare fordi det er så mange alternativer, ikke fordi det er dårlig utformet.

De eneste ulempene med grensesnittet er et par små, men overraskende som påvirker sporadministratoren, der du legger til eller fjerner spor fra videotidslinjen din. Det er et ganske merkelig designvalg fordi i stedet for å la deg høyreklikke på spor for å legge til eller fjerne dem, klikker du "Legg til nytt spor" og angir deretter antallet tekst- og lydspor du vil ha - men fjerning av dem bruker samme prosess . Det er ikke et stort problem, men hvis du vil bruke spor til å organisere de ulike elementene i filmen din, kommer du til å være ulykkelig å høre at Filmora begrenser deg til tre av hver.

Til slutt er det umulig å gi nytt navn til sporene dine, noe som kan gjøre det litt forvirrende å finne hvilket element du vil redigere blant en rekke lignende medieelementer. Det er ikke noe problem når du jobber med en enkel video som den jeg laget for denne Filmora-anmeldelsen, men på et større prosjekt ville det være altfor lett å gå seg vill i tidslinjen.

Medieimportering

Filmora støtter et imponerende antall filformater som mediekilder, og import fra filer fraharddisk inn i Filmora mediebibliotek er et blunk. Dessverre begynner programvaren å få problemer når du bruker de andre metodene for å importere media. Import fra sosiale medier-kontoer som Facebook, Instagram og Flickr burde være en rask og enkel måte å få de eksisterende videoene og bildene dine inn i programmet på, men prosessen var for vanskelig til å fungere for meg i det hele tatt utover påloggingsfasen, som kan du se nedenfor.

Til slutt kunne Filmora begynne å hente mediene mine fra Facebook, men krasjet fullstendig mens de opprettet listen over miniatyrbilder. Flickr- og Instagram-medieimportering kom aldri forbi scenen vist ovenfor. Dette kan skyldes et stort antall bilder på kontoen min, men jeg kan ikke være sikker siden den eneste krasjinformasjonen ble funnet i svært tekniske loggfiler.

Søker på den offisielle nettsiden og til og med forsiktig Google sleuthing ga ingen løsninger på dette problemet, så det eneste alternativet, i dette tilfellet, er å sende en støttebillett til selskapet og vente på svar. De svarte meg etter ca. 12 timer, men de ba rett og slett om at jeg skulle oppdatere til siste versjon (som jeg allerede brukte), og sende dem loggfilene og et tilhørende skjermbilde.

Dessverre , ser det ut til at denne feilen ikke er begrenset til PC-versjonen av Filmora, ettersom JP fikk et lignende problem på sin Macbook. Han kunne koble seg til Facebook i appen,men mens den hentet en liste over bildene hans, kunne den ikke hente de tilknyttede miniatyrbildene. Dette gjør det mer eller mindre umulig å finne de riktige bildene og videoene å importere til Filmora, eller i det minste tidkrevende og frustrerende. Det er klart at denne funksjonen trenger litt mer arbeid før den er en pålitelig del av programvaren.

Skjermopptak

For de av dere som lager programvareopplæringsvideoer på skjermen , kommer denne funksjonen til å være en stor produktivitetsforsterker. I stedet for å måtte bruke en separat skjermopptaksapp for å ta opp instruksjonene dine, tilbyr Filmora en innebygd skjermopptaksfunksjon komplett med lyd, museklikksporing og varierende kvalitetsalternativer. Den resulterende filen blir importert direkte til mediebiblioteket ditt for raskt å bli lagt til ethvert prosjekt du jobber med, slik at du kan strømlinjeforme opptaksprosessen.

Videoeffektforhåndsinnstillinger

Filmora inkluderer en rekke forskjellige gratis forhåndsinnstilte elementer som du kan inkludere i filmene dine, og noen av dem er ganske gode. Det er titler, kredittsekvenser og nedre tredje overlegg samt en rekke filtre, emojier og andre elementer som kan legges til filmen din med bare noen få klikk. Mange av forhåndsinnstillingene kan tilpasses fullstendig og lagres for senere bruk, selv om noen forhåndsinnstillinger bare lar deg tilpasse visse deler av dem, for eksempel fonter ellermaskering.

Hvis du ikke er fornøyd med forhåndsinnstillingene som følger med programvaren, kan du besøke Filmora Effects Store direkte fra programmet for å finne noen nye forhåndsinnstillinger som er mer til din smak.

Dette er en nyttig funksjon, men selv om de av og til tilbyr noen gratis forhåndsinnstilte pakker, er de betalte pakkene faktisk ganske dyre – noen så mye som $30, som er litt mye for et program som bare koster $60 opprinnelig.

Koding og eksport

Det finnes mange forskjellige måter å kode digital video på, og Filmora kan kode videoene dine i nesten alle. Kodingsformatet, bithastigheten, oppløsningen og lydformatene kan tilpasses for å møte dine krav, og du får et praktisk estimat av den endelige filstørrelsen slik at du ikke blir overrasket når kodingsprosessen er ferdig. Noen sosiale medier begrenser filstørrelsen på opplastede videoer, så dette vil spare deg for å bruke timer på å kode en 4K-video som viser seg å være over grensen.

Eksportprosessen er enkel å bruke og relativt rask, til tross for at grafikkortet mitt ikke ble støttet av programmet, noe som hindret meg i å bruke den valgfrie GPU-akselerasjonsfunksjonen (Kilde: Wondershare-støtte). De fleste av de støttede kortene er flere år gamle nå, men hvis du har en datamaskin som er ny nok til å inkludere et kort som ikke støttes, er den sannsynligvis rask nok til å håndtere videokoding

Jeg er Cathy Daniels, en ekspert på Adobe Illustrator. Jeg har brukt programvaren siden versjon 2.0, og har laget opplæringsprogrammer for den siden 2003. Bloggen min er en av de mest populære destinasjonene på nettet for folk som ønsker å lære Illustrator. I tillegg til arbeidet mitt som blogger, er jeg også forfatter og grafisk designer.