Wondershare Filmora Video Editor Review (uppdaterad 2022)

• Dela Detta

Filmora Videoredigerare

Effektivitet : Massor av funktioner som finns i program på professionell nivå Pris : Prisvärd för 49,99 dollar per år eller 79,99 dollar per liv. Användarvänlighet : Utmärkt gränssnitt som gör komplexa uppgifter enkla Stöd : Inte tillräckligt med dokumentation för teknisk support

Sammanfattning

Filmora är ett utmärkt videoredigeringsprogram som balanserar kraftfulla funktioner med ett intuitivt gränssnitt till ett överkomligt pris. Det stöder alla moderna videoformat samt redigering och utskrift av HD- och 4K-video. Även om det finns några problem med integrationsalternativen för sociala medier är det fortfarande en utmärkt redigerare som är perfekt för att skapa högkvalitativa videor på nätet. Det är inte en professionell videoredigeringsprogramvara.men de flesta nybörjare och avancerade videografer som vill skapa videor som kan delas snabbt och enkelt kommer att vara nöjda med resultatet.

Vad jag gillar : Rent & intuitivt användargränssnitt. Stöd för 4K-video. Inbyggd skärminspelning. Uppladdning till Youtube/sociala medier. GPU-acceleration som tillval för snabbare kodning.

Vad jag inte gillar : Import av sociala medier är felaktig. Tilläggspaket med innehåll är dyra. Senaste GPU:erna stöds inte för acceleration. Vissa funktioner finns i fristående program.

4 Skaffa Filmora

Vad är Filmora?

Det är en enkel men kraftfull videoredigerare för Mac och PC som riktar sig till entusiaster och prosumenter. Den är perfekt för en rad grundläggande användningsområden, från att skapa handledningsvideor till att redigera film från actionkameror och göra virala videor för sociala medier.

Är Filmora bra?

Du skulle förmodligen inte vilja använda den för att redigera en långfilm, men för korta videor är den förvånansvärt effektiv för sitt pris, med en bra blandning av funktioner som är lätta att använda.

Programmet har funnits länge och har nått version 11 i den senaste versionen. Det släpptes ursprungligen som Wondershare Video Editor, men efter version 5.1.1 bytte det namn till Filmora. Denna långa historia har gjort det möjligt för Wondershare att få bort nästan alla buggar och problem med användarupplevelsen, även om vissa av de nyare funktionerna behöver lite mer arbete innan de är helt tillförlitliga.

Är Filmora säkert för PC?

Programmet är helt säkert att använda, och både installationsfilen och programmets körbara fil klarar virus- och malware-skanning från Microsoft Security Essentials och Malwarebytes AntiMalware. Mac-versionen klarade också skanning från Drive Genius.

Installationsprogrammet som finns på den officiella webbplatsen ansluter direkt till deras servrar för att säkerställa att du laddar ner den senaste och mest stabila kopian av programvaran som finns tillgänglig för närvarande. Installationsprocessen är enkel och okomplicerad, och den försöker inte installera några oönskade reklamprogram, tilläggsprogram eller annan programvara från tredje part.

Är Filmora gratis?

Filmora är inte gratis, men erbjuder en kostnadsfri testversion med alla funktioner och endast en begränsning: exporterade videor har en vattenstämpel med Filmora-banner i den nedre tredjedelen av videon.

Hur mycket kostar Filmora?

Det finns två huvudsakliga inköpsalternativ: en ettårig licens som måste förnyas årligen för 49,99 dollar, eller en livstidslicens för en enda betalning på 79,99 dollar. Dessa licenser är endast giltiga för en enda dator, men licenser för flera platser finns också tillgängliga på en glidande skala beroende på hur många kopior du vill använda samtidigt.

Om du redan har köpt programvaran men tappat bort licensnyckeln eller om du installerar om på en ny dator kan du återskapa licensnyckeln genom att klicka på menyn "Register" högst upp och välja "Retrieve Registration Code". Detta tar dig till supportsektionen på Wondershares webbplats och låter dig ange den e-postadress som du använde när du köpte programvaran. Du får då ett e-postmeddelande.som innehåller din registreringskod, och du kan ange den för att återfå full tillgång till programvaran.

Hur tar man bort Filmora vattenstämpel?

Att ta bort vattenstämpeln på exporterade videor är extremt enkelt och kräver bara att du köper en licensnyckel för programmet. Det finns flera sätt att göra detta från programmet, inklusive det framträdande röda menyalternativet "Registrera" i verktygsfältet samt länken "Oregistrerad" i det nedre högra hörnet.

När registreringen är klar behöver du bara ange din licenskod så tas vattenstämpeln bort på alla videor som du exporterar i framtiden.

Varför lita på mig för denna Filmora-granskning

Mitt namn är Thomas Boldt. Jag är en grafisk designer med högskoleutbildning och erfarenhet av motion graphic design samt en hängiven fotoinstruktör, vilket kräver att jag arbetar med videoredigeringsprogram. Att skapa instruktionsvideor är ett av de bästa sätten att visa upp mer komplicerade fotograferingstekniker, och högkvalitativ videoredigering är en viktig del för att göra inlärningen till ett effektivt sätt att lära sig.processen så smidig som möjligt.

Jag har också stor erfarenhet av att arbeta med alla typer av PC-program, från små program med öppen källkod till programvarusviter av industristandard, så jag kan lätt känna igen ett väldesignat program av hög kvalitet. Jag har testat Wondershare Filmora på flera olika sätt för att utforska dess videoredigering och exportfunktioner och dokumenterat alla resultat av processen med skärmdumpar som du kommer att se.se i hela den här översynen.

Jag har inte fått någon form av kompensation eller ersättning från Wondershare för att skriva denna recension av Filmora, och de har ingen redaktionell eller innehållsmässig input av något slag.

Jag har också kontaktat Wondershares supportteam för att testa deras respons på felrapporter och andra tekniska problem, vilket du kan se nedan från det öppna ärende som jag skickade in efter ett problem som jag upplevde under granskningsprocessen.

Detaljerad granskning av Filmora

Programvaran har ett stort antal funktioner, och eftersom vi inte har utrymme att tala om alla kommer vi att fokusera på de viktigaste punkterna som gör den värd din tid - och även peka på några problem som kan vara i vägen för dig.

De skärmdumpar som jag använde för den här artikeln är tagna från Windows-versionen, men JP testade Mac-versionen samtidigt och tog med några jämförbara skärmdumpar för att visa skillnaderna i användargränssnittet. Han kommer också att lyfta fram eventuella skillnader mellan de två plattformarna.

Redigeringsgränssnitt

Enkelheten i användargränssnittet är en av de mest tilltalande funktionerna. Den viktigaste sektionen du kommer att arbeta med är tidslinjen, som fyller den nedre halvan av skärmen och låter dig hantera alla olika videoklipp, bilder, överläggningar och ljud som kommer att ingå i din film. Det är ett enkelt dra-och-släpp-gränssnitt som gör att du snabbt kan ordna, trimma och redigera dina olika medieelement,och det gör det enkelt att komponera videon.

Mer avancerade redigeringsalternativ nås enkelt genom att dubbelklicka på det element som du vill redigera i tidslinjen, så visas många av de anpassningsbara elementen för det objektet.

Vissa medietyper ger dig sedan möjlighet att redigera ännu mer genom att klicka på knappen "Avancerat". Gränssnittet kan ibland bli lite förvirrande när du har grävt dig så djupt in i redigeringsfunktionerna, men det beror bara på att det finns så många alternativ, inte på att det är dåligt utformat.

De enda nackdelarna med gränssnittet är ett par små men överraskande nackdelar som påverkar spårhanteraren, där du lägger till eller tar bort spår från din videotidlinje. Det är ett ganska märkligt designval eftersom du istället för att högerklicka på spår för att lägga till eller ta bort dem klickar du på "Lägg till nytt spår" och ställer sedan in antalet text- och ljudspår som du vill ha - men för att ta bort dem används sammaDet är inget stort problem, men om du vill använda spår för att organisera de olika elementen i din film kommer du att bli olycklig när du får veta att Filmora begränsar dig till tre av varje.

Slutligen är det omöjligt att byta namn på spåren, vilket kan göra det lite förvirrande att hitta det objekt du vill redigera bland en rad liknande medieelement. Det är inget problem när du arbetar med en enkel video som den jag gjorde för den här Filmora-recensionen, men i ett större projekt är det alltför lätt att gå vilse i tidslinjen.

Import av media

Filmora stöder ett imponerande antal filformat som mediekällor, och det är lätt att importera filer från din hårddisk till Filmoras mediebibliotek. Tyvärr börjar programmet stöta på problem när du använder andra metoder för att importera media. Import från sociala medier som Facebook, Instagram och Flickr borde vara ett snabbt och enkelt sätt att få dina befintliga videoroch bilder i programmet, men processen var för krånglig för att fungera för mig efter inloggningsfasen, som du kan se nedan.

Till slut kunde Filmora börja hämta mina medier från Facebook, men kraschade helt när listan med miniatyrbilder skapades. Importeringen av medier från Flickr och Instagram klarade sig aldrig förbi det stadium som visas ovan. Detta kan bero på att jag har ett stort antal foton på mitt konto, men jag kan inte vara säker eftersom den enda informationen om kraschen fanns i mycket tekniska loggfiler.

Sökning på den officiella webbplatsen och även en noggrann sökning på Google gav inga lösningar på problemet, så det enda alternativet i det här fallet är att skicka ett supportärende till företaget och vänta på svar. De svarade mig efter cirka 12 timmar, men de bad mig helt enkelt att uppdatera till den senaste versionen (som jag redan använde) och att skicka dem loggfilerna och en tillhörandeskärmdump.

Tyvärr verkar det som om felet inte är begränsat till PC-versionen av Filmora, eftersom JP stötte på ett liknande problem på sin Macbook. Han kunde ansluta till Facebook i appen, men även om den hämtade en lista över hans foton kunde den inte hämta de tillhörande miniatyrbilderna. Detta gör det mer eller mindre omöjligt att hitta rätt bilder och videoklipp att importera till Filmora, eller åtminstone-Det är uppenbart att den här funktionen behöver arbetas lite mer innan den blir en pålitlig del av programvaran.

Skärminspelning

För dig som gör instruktionsvideor om programvara på skärmen kommer den här funktionen att vara en stor produktivitetshöjare. I stället för att behöva använda en separat skärmklippningsapp för att spela in dina instruktioner erbjuder Filmora en inbyggd funktion för skärminspelning med ljud, spårning av musklick och olika kvalitetsalternativ. Den resulterande filen importeras direkt till ditt mediebibliotek för att kunna användas iDu kan snabbt lägga till ett projekt som du arbetar med, så att du kan effektivisera inspelningsprocessen.

Förinställningar för videoeffekter

Filmora innehåller ett antal olika kostnadsfria förinställningar som du kan inkludera i dina filmer, och några av dem är ganska bra. Det finns titlar, eftertexter och överlagringar i den nedre tredjedelen samt en rad filter, emojis och andra element som du kan lägga till i din film med bara några få klick. Många av förinställningarna kan anpassas helt och hållet och sparas för att användas senare, även om vissa förinställningar endast kanlåter dig anpassa vissa delar av dem, t.ex. typsnitt eller maskering.

Om du inte är nöjd med de förinställningar som ingår i programmet kan du besöka Filmora Effects Store direkt från programmet för att hitta nya förinställningar som passar dig bättre.

Detta är en användbar funktion, men även om de ibland erbjuder gratis paket med förinställningar är de betalda paketen faktiskt ganska dyra - vissa så mycket som 30 dollar, vilket är lite mycket för ett program som ursprungligen bara kostar 60 dollar.

Kodning och export

Det finns många olika sätt att koda digital video, och Filmora kan koda dina videor i nästan alla. Kodningsformatet, bithastighet, upplösning och ljudformat kan alla anpassas för att uppfylla dina krav, och du får en praktisk uppskattning av den slutliga filstorleken så att du inte blir överraskad när kodningen är klar. Vissa sociala medier begränsar filstorleken för uppladdade videor.videor, så det här gör att du slipper spendera timmar på att koda en 4K-video som visar sig vara över gränsen.

Exportprocessen är enkel att använda och relativt snabb, trots att mitt grafikkort inte stöds av programmet, vilket hindrade mig från att använda den valfria GPU-accelerationsfunktionen (källa: Wondershare support). De flesta av de kort som stöds är flera år gamla nu, men om du har en dator som är tillräckligt ny för att innehålla ett kort som inte stöds, är den förmodligen tillräckligt snabb för att hantera videoklipp.kodning snabbt utan att behöva förlita sig på hjälp från GPU:n.

En av de mer användbara exportfunktionerna i Filmora är möjligheten att exportera videor direkt till Youtube, Vimeo och Facebook, vilket är ytterligare en stor produktivitetshöjare för blivande virala videostjärnor. Du har också möjlighet att bränna DVD-skivor direkt från programmet, även om det inte finns något stöd för Blu-Ray-skivor trots att programmet är fullt kapabelt att producera HD- och 4K-videor,Ingen av dem är kompatibel med DVD-skivor.

Extra redigeringslägen

För dig som vill ha en mer strömlinjeformad redigeringsprocess har Filmora ett par extra lägen som du kan välja när programmet startar: Easy Mode, Instant Cutter och Action Cam Tool. Alla dessa lägen är utformade för att utföra specifika uppgifter och de är alla ganska enkla att använda.

Easy mode är, som du kanske förväntar dig, en extremt strömlinjeformad videoskapare som är avsedd för att göra animerade bildspel eller snabbt kombinera flera klipp och automatiskt lägga till musik, överlagringar och övergångar mellan klippen. Tyvärr är det nästan ett meningslöst tillägg eftersom huvudprogrammet i sig är otroligt lätt att använda. Easy mode gör allt arbete åt dig, men det kommer nästan säkert attDet är därför bättre att bara arbeta i Full Feature Mode.

Instant Cutter och Action Cam Tool är mycket mer användbara, men de borde verkligen vara integrerade i huvudprogrammet i stället för att fungera som fristående program. De låter dig manipulera och sammanfoga enskilda videoklipp med anpassade hastighetsinställningar, frysbilder och bildstabilisering. Det är bra funktioner, men det finns ingen bra anledning att inte integrera deras funktionalitet iFull Feature Mode är det läge där du gör den största delen av redigeringen, och att växla fram och tillbaka mellan dem kan vara tidskrävande och frustrerande.

Skälen bakom mina betyg

Effektivitet: 4/5

Filmora gör ett bra jobb med att redigera videor på entusiast- och prosommarnivå, och trots vissa problem med de icke väsentliga funktionerna som medieimport, GPU-acceleration och skivbränning är det ganska effektivt för sina primära uppgifter. För de flesta användare som letar efter ett videoredigeringsprogram kommer Filmora att hantera allt du kan kasta på det med lätthet, effektivisera din skapandeprocess och se bra ut.samtidigt som du gör det.

Pris: 4/5

Det är ganska konkurrenskraftigt prissatt, men för att få ut det mesta av programmet kommer du förmodligen att vilja köpa några av tilläggseffektpaketen. Dessa är mycket mindre rimligt prissatta, och vissa paket kostar så mycket som 30 dollar - halva priset för själva programmet. Det finns andra videoredigeringsprogram på marknaden som kostar något mer, men som ger lite mer valuta för pengarna.

Användarvänlighet: 5/5

Användarvänligheten är det område där det här redigeringsprogrammet verkligen briljerar. Få videoredigeringsprogram kombinerar så bra en rik uppsättning funktioner med ett enkelt gränssnitt som inte kräver någon omfattande inlärningsprocess. Inom några minuter efter att du har laddat ner och installerat programmet kan du vara på god väg att göra din första film, särskilt om du redan är bekant med andra videoredigeringsprogram.Även om du inte är det är grunderna lätta att lära sig och Wondershares webbplats har ett bra introduktionsmaterial.

Stöd: 3/5

Wondershare har funnits länge, vilket gör att bristen på supportinformation på deras webbplats är lite förvånande. De har några bra handledningar om hur man använder de mer grundläggande funktionerna i programmet, men det finns inga supportforum där användarna kan hjälpa varandra, och FAQ-avsnittet på webbplatsen ger inte särskilt många svar. Förvirrande nog är några av supportlänkarnai själva programmet hänvisar till tidigare versioner av programmet, vilket kan göra det svårt att få rätt svar på dina frågor.

Om du befinner dig i den situationen, som jag gjorde när jag försökte konfigurera import av sociala medier, är din enda lösning att öppna ett supportärende till utvecklarna och vänta på att de ska återkomma till dig. Jag vet inte hur stor eftersläpning de har i sin supportkö, men du kan få vänta ett tag på ett svar.

Alternativ till Filmora

Camtasia är ett program som är mycket likt Filmora, men betydligt dyrare. Den främsta skillnaden när det gäller funktioner är att Camtasia inte förlitar sig på förinställningar för att skapa de flesta av sina videoeffekter, utan låter dig skapa egna animationer och förinställningar utan att du behöver ett sekundärt effektprogram. Vi har också recenserat Camtasia här.

Adobe Premiere Elements är den något mindre kraftfulla kusinen till Adobes flaggskepp, men det gör det till en bättre konkurrent till Filmora. Programvaran kan laddas ner digitalt för både Windows och macOS, och även om den inte är lika lätt att använda som Filmora är den också betydligt kraftfullare och har fler funktioner. Du kan läsa mer i vår recension av Premiere Elements.

PowerDirector har ett konkurrenskraftigt pris och innehåller ett mycket större utbud av effekter som du kan använda i dina videor. Det är också det första videoredigeringsprogrammet som stöder 360-graders VR-videor, så om du vill specialisera dig på VR-innehåll är detta ett bättre val än Filmora. Den kraften kommer på bekostnad av användarupplevelsen, vilket innebär att inlärningskurvan är mycket brantare. Vi har också en detaljerad recension avPowerDirector här.

Om du letar efter alternativ till Mac-versionen av Filmora finns det alltid Apples iMovie-app. Den är ganska lätt att använda, den är gratis och har utvecklats ännu längre än Filmora, så den är värd en titt. Kontrollera dock din macOS-version innan du installerar den.

Slutsats

Filmora är ett kraftfullt videoredigeringsprogram som är perfekt för användare som vill fokusera på sin kreativitet i stället för att fastna i den tekniska sidan av videoproduktionen. Den noggranna balansen mellan ett lättanvänt gränssnitt och professionella funktioner gör det till ett bra värde för nybörjare och avancerade innehållsskapare, men mer erfarna användare kommer att vilja ha en lösning som erbjuder lite mer kontroll.och anpassning i redigeringsprocessen.

Hämta Wondershare Filmora

Tyckte du att denna recension av Filmora var till hjälp? Dela dina tankar nedan.

Jag är Cathy Daniels, expert på Adobe Illustrator. Jag har använt programvaran sedan version 2.0 och har skapat tutorials för den sedan 2003. Min blogg är en av de mest populära destinationerna på webben för människor som vill lära sig Illustrator. Utöver mitt arbete som bloggare är jag även författare och grafisk formgivare.