Lightroom CC Review: Stojí za ty peníze v roce 2022?

• Sdílet Toto

Lightroom CC

Účinnost : Skvělé organizační schopnosti & editační funkce Cena : Od pouhých 9,99 USD měsíčně (roční plán) Snadnost použití : Velmi snadné použití (uživatelské rozhraní některých funkcí by se mohlo zlepšit) Podpora : Pravděpodobně to nejlepší, co můžete pro editor RAW získat.

Souhrn

Adobe Lightroom je vynikající editor obrázků RAW, který je podpořen spolehlivými nástroji pro správu a organizaci knihovny. Je součástí softwarové řady Adobe Creative Cloud a má širokou škálu integrací s dalším souvisejícím softwarem pro práci s obrázky, včetně standardního editoru obrázků Photoshop. Dokáže také vyhotovit retušované obrázky v řadě formátů od fotoknihy Blurb až po prezentaci v HTML.

Na tak prestižní program od známého vývojáře je zde několik chyb, které se opravdu nedají omluvit - ale i tyto problémy jsou relativně malé. Moje moderní grafická karta (AMD RX 480) není Lightroomem podporována pro funkce GPU akcelerace pod Windows 10, přestože mám všechny nejnovější ovladače, a jsou zde problémy s automatickým použitím profilů korekce objektivu.

Lightroom je samozřejmě pravidelně aktualizován jako součást služby Creative Cloud, takže v budoucích aktualizacích bude možné opravit spoustu chyb - a nové funkce se přidávají neustále.

Co se mi líbí : Kompletní pracovní postup s RAW. Zjednodušuje běžné editační procesy. Vynikající správa knihovny. Mobilní doprovodná aplikace.

Co se mi nelíbí : Komplexní editační funkce potřebují zapracovat. Zastaralá podpora akcelerace GPU. Problémy s korekcí profilu objektivu.

4.8 Získat Lightroom CC

Je Lightroom vhodný pro začátečníky?

Adobe Lightroom je kompletní editor fotografií ve formátu RAW, který pokrývá všechny aspekty fotografického pracovního postupu, od pořízení snímku přes jeho úpravu až po výstup. Je určen profesionálním fotografům, kteří chtějí upravovat velké množství souborů najednou, aniž by přitom museli obětovat kvalitu nebo pozornost věnovanou jednotlivým fotografiím. Přestože je určen pro profesionální trh, je dostatečně jednoduchý na to, aby se ho naučili i amatérští a poloprofesionální fotografové.také z něj mají velký užitek.

Je Adobe Lightroom zdarma?

Aplikace Adobe Lightroom není zdarma, i když je k dispozici 7denní zkušební verze zdarma. Lightroom CC je k dispozici jako součást speciálního předplatného Creative Cloud pro fotografy, které zahrnuje Lightroom CC a Photoshop CC za 9,99 USD měsíčně, nebo jako součást kompletního předplatného Creative Cloud, které zahrnuje všechny dostupné aplikace Adobe za 49,99 USD měsíčně.

Lightroom CC vs. Lightroom 6: jaký je mezi nimi rozdíl?

Lightroom CC je součástí softwarového balíku Creative Cloud (proto "CC"), zatímco Lightroom 6 je samostatná verze, která byla vydána předtím, než společnost Adobe přijala označení CC pro veškerý svůj software. Lightroom CC je k dispozici pouze prostřednictvím měsíčního předplatného, zatímco Lightroom 6 lze zakoupit samostatně za jednorázový poplatek. Výhodou volby verze CC je, že díky tomu, že se jedná oPředplatné, společnost Adobe neustále aktualizuje software a poskytuje nové verze. Pokud se rozhodnete zakoupit Lightroom 6, nebudete dostávat žádné aktualizace produktu ani nové funkce, jakmile budou vydány.

Jak se naučit používat Lightroom?

Lightroom CC je oblíbený produkt společnosti Adobe, a proto je na webu k dispozici obrovské množství výukových materiálů v téměř libovolném formátu, včetně knih dostupných na Amazonu.

Proč věřit této recenzi Lightroom?

Ahoj, jmenuji se Thomas Boldt a nosím mnoho klobouků souvisejících s grafickým uměním: jsem grafik, fotograf a editor obrázků. To mi dává jedinečný a komplexní pohled na software pro úpravu obrázků, se kterým pracuji od doby, kdy jsem poprvé dostal do rukou Adobe Photoshop 5. Od té doby sleduji vývoj editorů obrázků společnosti Adobe, přes první verzi Lightroomu až po první verzi Lightroomu.na aktuální edici Creative Cloud.

Experimentoval jsem také s řadou dalších editorů obrázků od konkurenčních vývojářů a recenzoval je, což mi pomáhá získat představu o tom, čeho lze se softwarem pro úpravu obrázků dosáhnout. Kromě toho jsem se během svého vzdělávání v oboru grafického designu učil o uživatelském rozhraní a uživatelském prostředí, což mi pomáhá rozpoznat rozdíly mezi dobrým a špatným softwarem.

Společnost Adobe mi za napsání této recenze neposkytla žádnou odměnu a neměla nad obsahem žádnou redakční kontrolu ani kontrolu. Je třeba také poznamenat, že jsem předplatitelem celého balíku Creative Cloud a Lightroom jsem hojně používal jako svůj primární editor snímků RAW.

Podrobná recenze aplikace Lightroom CC

Poznámka: Lightroom je rozsáhlý program a společnost Adobe do něj neustále přidává nové funkce. Nemáme čas ani prostor na to, abychom probrali všechny funkce, které Lightroom umí, takže se budu držet nejčastěji používaných aspektů. Níže uvedené snímky obrazovky pocházejí z verze pro Windows. Lightroom pro Mac může vypadat trochu jinak.

Lightroom je jeden z prvních editorů obrázků (možná dokonce první aplikace jakéhokoli typu), u kterého si pamatuji, že používá tmavě šedé rozhraní. Je to skvělé nastavení pro jakoukoli práci s obrázky a díky eliminaci kontrastních odlesků bílého nebo světle šedého rozhraní opravdu pomáhá vašim obrázkům vyniknout. Byl tak oblíbený, že ho společnost Adobe začala používat ve všech svých aplikacích Creative Cloud a mnoho dalších vývojářů začalododržovat stejný styl.

Lightroom je rozdělen do "modulů", které jsou přístupné vpravo nahoře: Knihovna, Vyvolat, Mapa, Kniha, Prezentace, Tisk a Web. Knihovna a Vyvolat jsou dva nejpoužívanější moduly, takže se zaměříme na ně. Jak vidíte, moje knihovna je v současné době prázdná, protože jsem nedávno aktualizoval schéma třídění složek - ale to mi dává příležitost ukázat vám, jak funguje proces importu, a mnoho dalšího.organizačních funkcí modulu Knihovna.

Knihovna & Organizace souborů

Import souborů je hračka a existuje několik způsobů, jak jej provést. Nejjednodušší je tlačítko Importovat v levém dolním rohu, ale můžete také jednoduše přidat novou složku vlevo nebo přejít na Soubor -> Importovat fotografie a video. S více než 14 000 fotografiemi k importu by se některé programy mohly zadusit, ale Lightroom to zvládl poměrně rychle a zpracoval je během několika minut. Protože se jedná o hromadný import, jsemnechcete použít žádné předvolby, ale je možné automaticky použít předem určená nastavení úprav během procesu importu.

To může být skvělým pomocníkem, pokud víte, že chcete určitou sadu importovaných snímků změnit na černobílou, automaticky opravit jejich kontrast nebo použít jiné přednastavení, které jste vytvořili (o kterém si povíme později). Během importu můžete také použít metadata, která vám umožní označit určité focení, dovolenou nebo cokoli jiného. Obecně nerad aplikuji rozsáhlé změny na obrovské sadyobrázků, ale v některých pracovních postupech to může být skutečná úspora času.

Jakmile je knihovna naplněna vašimi importy, vypadá rozložení obrazovky Knihovna o něco srozumitelněji. Panely vlevo a vpravo poskytují informace a rychlé volby, zatímco hlavní okno zobrazuje vaši mřížku, která je také zobrazena ve filmovém pásu podél spodní části.

Důvodem tohoto zdvojení je, že jakmile se přepnete do modulu Vyvolat a začnete s úpravami, filmový pás s fotografiemi zůstane viditelný podél spodní části. Když jste v režimu Knihovna, Lightroom předpokládá, že provádíte více organizační práce, a proto se snaží zobrazit na obrazovce co nejvíce snímků najednou.

Mnoho aspektů rozhraní lze přizpůsobit vašemu stylu práce, ať už chcete zobrazit mřížku, jak je uvedeno výše, nebo zobrazit jeden obrázek se zvětšením, porovnání dvou verzí podobných snímků, nebo dokonce třídění podle osob viditelných na snímku. Já téměř nikdy nefotografuji lidi, takže tato možnost pro mě nebude příliš užitečná, ale byla by skvělým pomocníkem pro vše od svatebních fotografií až po fotografování.portrétní fotografie.

Nejužitečnějším aspektem modulu Knihovna je možnost označovat snímky klíčovými slovy, což usnadňuje třídění při práci s velkým katalogem snímků. Přidání klíčového slova "ledová bouře" k výše uvedeným snímkům mi pomůže roztřídit to, co je k dispozici ve složce 2016, a protože se v Torontu během posledních zim vyskytlo několik takových bouří, budutaké mohu snadno porovnávat všechny své fotografie označené jako "ledová bouře" bez ohledu na to, v jaké složce podle roku se nacházejí.

Samozřejmě, že zvyk používat tyto značky je jiná věc, ale někdy si musíme sami sobě vnutit disciplínu. Poznámka: Nikdy jsem si takovou disciplínu nevnutil, i když chápu, jak by to bylo užitečné.

Můj oblíbený způsob označování funguje jak v modulu Knihovna, tak v modulu Vyvolat, protože většinu organizace nakonec provádím pomocí příznaků, barev a hodnocení. Jedná se o různé způsoby segmentace katalogu, které umožňují rychle projít poslední import, označit nejlepší soubory a poté filtrovat filmový pás tak, aby zobrazoval pouze snímky s hodnocením Picks nebo 5 hvězdiček nebo snímky barevně označené jako "modré".

Úpravy obrázků pomocí modulu Vyvolat

Jakmile si vyberete snímky, na kterých chcete pracovat, je čas proniknout do modulu Vyvolat. Řada nastavení bude velmi dobře známá všem, kteří v současné době používají jiný program pro správu pracovních postupů RAW, takže se nebudu příliš podrobně zabývat standardnějšími možnostmi úprav. K dispozici jsou všechny standardní nedestruktivní úpravy RAW: vyvážení bílé, kontrast, světla, stíny,tónová křivka, úpravy barev atd.

Jednou z užitečných funkcí, která je v jiných editorech RAW, které jsem testoval, hůře dostupná, je rychlá metoda zobrazení výřezu histogramu. Na této fotografii jsou některé světlé části ledu přepálené, ale pouhým okem není vždy snadné přesně určit, jak velká část snímku je ovlivněna.

Pohled na histogram mi ukazuje, že některé světlé body jsou oříznuty, což je znázorněno malou šipkou na pravé straně histogramu. Kliknutím na šipku se mi zobrazí všechny postižené pixely v jasně červeném překryvu, který se aktualizuje při úpravě posuvníku světlých bodů, což může být skutečná pomoc při vyvažování expozice, zejména u snímků s vysokým klíčováním.

Upravil jsem světla na +100, abych ukázal efekt, ale jediný pohled na histogram by ukázal, že to není správná korekce!

Jeden z aspektů Lightroomu, který mě zaráží, je jeho neschopnost automaticky opravit zkreslení způsobené použitým objektivem. Má obrovskou databázi profilů automatické korekce zkreslení objektivu a z metadat dokonce ví, jaký objektiv jsem použil.

Když však přijde čas na automatické použití nastavení, zdá se, že nedokáže určit, jakou značku fotoaparátu používám - přestože objektiv je určen pouze pro Nikon. Stačí však v seznamu "Značka" vybrat "Nikon" a najednou dokáže vyplnit mezery a použít všechna správná nastavení. To je v ostrém kontrastu s programem DxO OpticsPro, který toto vše zvládá automaticky bez jakýchkoli problémů.

Dávkové úpravy

Lightroom je skvělým nástrojem pro správu pracovního postupu, zejména pro fotografy, kteří pořizují více podobných snímků každého objektu, aby si při následném zpracování vybrali finální snímek. Na fotografii výše jsem upravil vzorovou fotografii na požadované vyvážení bílé a expozici, ale už si nejsem jistý, zda se mi líbí úhel záběru. Naštěstí Lightroom umožňuje velmi snadno zkopírovat nastavení Vyvolat.z jednoho snímku na druhý, což vám ušetří práci s opakováním stejných nastavení na řadě snímků.

Jednoduchým kliknutím pravým tlačítkem myši na obrázek a výběrem možnosti "Nastavení" získáte možnost zkopírovat všechny úpravy provedené na jednom obrázku a vložit je do libovolného počtu dalších.

Podržením klávesy CTRL pro výběr více fotografií na filmovém pásu pak mohu vložit nastavení Vyvolat na libovolný počet fotografií, což mi ušetří obrovské množství času. Stejná metoda se používá také pro vytváření předvoleb Vyvolat, které pak lze aplikovat na snímky při jejich importu. Správa pracovních postupů a procesy šetřící čas, jako jsou tyto, jsou tím, čím Lightroom skutečně vyniká nad ostatními aplikacemi RAW.editory obrázků dostupné na trhu.

GPS & Mapový modul

Mnoho moderních digitálních zrcadlovek je vybaveno systémem GPS pro přesné určení místa pořízení fotografie a i ty, které jej nemají zabudovaný, mají obvykle možnost připojit externí jednotku GPS. Tato data se zakódují do dat EXIF každého snímku a Lightroom pak může tyto snímky vykreslit na mapě světa.

Bohužel nemám ani jednu z těchto možností, ale i tak je možné natvrdo zadat údaje o poloze, pokud to chcete použít jako metodu třídění snímků. Stejné věci však můžete dosáhnout pomocí značek klíčových slov, takže se opravdu neobtěžuji používat modul Mapy. Jak již bylo řečeno, pokud máte k fotoaparátu jednotku GPS, bylo by pravděpodobně docela zajímavé zjistit, jak se vašefotografické cesty se rozšířily po celém světě!

Výstup snímků: moduly Kniha, Prezentace, Tisk a Web

Jakmile jsou vaše snímky upraveny podle vašich představ, je čas je vypustit do světa. Lightroom má pro tento účel několik možností, ale nejzajímavější je modul Kniha. Částečně si myslím, že je to poněkud "rychlá a špinavá" metoda pro vytvoření fotoknihy, ale to je pravděpodobně jen vybíravý grafik ve mně - a nemohu se přít o to, jak je tento proces zjednodušený.

Můžete nastavit obálky a nakonfigurovat řadu různých rozvržení a poté automaticky naplnit stránky vybranými obrázky. Poté je můžete přímo v aplikaci Lightroom vyvést do série JPEG, souboru PDF nebo je odeslat přímo do knižního nakladatelství Blurb.

Ostatní výstupní moduly jsou poměrně srozumitelné a snadno použitelné. Modul Prezentace umožňuje uspořádat sérii obrázků s překryvy a přechody a poté ji vyvést jako prezentaci ve formátu PDF nebo video. Modul Tisk je ve skutečnosti jen oslavované dialogové okno "Náhled tisku", ale výstup na web je o něco užitečnější.

Mnozí fotografové nemají příliš velké zkušenosti s kódováním HTML/CSS, takže aplikace Lightroom za vás může vytvořit galerii obrázků na základě vašeho výběru snímků a nakonfigurovat ji pomocí řady přednastavených šablon a přizpůsobených možností.

Pravděpodobně byste to nechtěli používat pro své primární stránky s portfoliem, ale byl by to vynikající způsob, jak vytvářet rychlé náhledové galerie pro klienty, kteří si budou prohlížet a schvalovat vybrané snímky.

Lightroom Mobile

Díky tomu, že je chytrý telefon téměř v každé kapse, roste v poslední době obliba mobilních aplikací a Lightroom není výjimkou. Lightroom Mobile je k dispozici zdarma pro Android a iOS, i když k jeho maximálnímu využití potřebujete doprovodné předplatné Creative Cloud. Můžete fotografovat snímky do formátu RAW pomocí fotoaparátu v mobilním telefonu a poté se přihlásit do svéhoÚčet Creative Cloud umožňuje automatickou synchronizaci snímků z aplikace Lightroom Mobile do verze pro stolní počítače. Se snímky pak můžete pracovat stejným způsobem jako s jakýmkoli jiným souborem RAW, což přináší zajímavou změnu hodnoty fotoaparátu smartphonu - zejména nejnovějších vysoce kvalitních fotoaparátů v nejnovějších modelech smartphonů.

Důvody mého hodnocení v aplikaci Lightroom

Účinnost: 5/5

Hlavním úkolem Lightroomu je pomáhat s organizací a úpravou fotografií RAW a tuto práci zvládá skvěle. Za každým hlavním cílem stojí robustní sada funkcí a promyšlené doplňkové funkce, které společnost Adobe do svého softwaru obvykle zahrnuje, velmi usnadňují správu celkového pracovního postupu s fotografiemi RAW. Práce s rozsáhlými katalogy snímků je plynulá a rychlá.

Cena: 5/5

Ačkoli jsem zpočátku nebyl s myšlenkou modelu předplatného Creative Cloud příliš spokojen, nakonec mi přirostl k srdci. Je možné získat přístup k Lightroomu a Photoshopu dohromady za pouhých 9,99 USD měsíčně a od roku 2015, kdy se Lightroom stal součástí rodiny CC, byly vydány 4 nové verze, aniž by se zvýšila cena. To je mnohem efektivnější než nákup samostatného softwaru aa pak platit za aktualizaci při každém vydání nové verze.

Snadnost použití: 4,5/5

Lightroom CC se používá velmi snadno, i když některé pokročilejší funkce by potřebovaly trochu přepracovat, pokud jde o uživatelské rozhraní. Složité postupy úprav mohou být trochu komplikované, protože každá lokalizovaná úprava je na obrázku reprezentována pouze malou tečkou označující její umístění, bez štítku nebo jiných identifikátorů, což způsobuje problémy při náročných úpravách. Samozřejmě, pokud budeteprovádět tolik úprav, je často lepší přenést soubor do aplikace Photoshop, která je součástí každého předplatného služby Creative Cloud, jež obsahuje aplikaci Lightroom.

Podpora: 5/5

Vzhledem k tomu, že společnost Adobe je velkým vývojářem s oddanými a široce rozšířenými příznivci, je dostupná podpora pro Lightroom pravděpodobně nejlepší, jakou můžete pro editor RAW získat. Za všechny roky práce s Lightroomem jsem nikdy nemusel kontaktovat společnost Adobe přímo s žádostí o podporu, protože tento software používá tolik dalších lidí, že jsem vždy dokázal najít odpovědi na své otázky a problémy na webu.je obrovská a díky modelu předplatného CC společnost Adobe neustále vydává nové verze s opravami chyb a zvýšenou podporou.

Alternativy k Lightroom CC

DxO PhotoLab (Windows/MacOS)

PhotoLab je vynikající editor RAWů, který díky rozsáhlé sbírce výsledků laboratorních testů společnosti DxO umožňuje okamžitě korigovat řadu optických zkreslení objektivů a fotoaparátů. Může se také pochlubit standardním algoritmem pro redukci šumu, což je nezbytné pro každého, kdo pravidelně fotografuje s vysokými hodnotami ISO. Bohužel nemá vůbec žádnou organizační stránku, ale.je to vynikající editor, který stojí za to vyzkoušet v bezplatné zkušební verzi, než si zaplatíte edici Elite nebo Essential. Přečtěte si naši úplnou recenzi PhotoLabu zde.

Capture One Pro (Windows/MacOS)

Capture One Pro je neuvěřitelně výkonný editor RAW a mnoho fotografů přísahá, že má lepší vykreslovací engine pro určité světelné podmínky. Je však primárně určen pro fotografy, kteří fotografují extrémně drahými středoformátovými digitálními fotoaparáty s vysokým rozlišením, a jeho rozhraní rozhodně není určeno pro běžné nebo poloprofesionální uživatele. K dispozici je také bezplatná zkušební verze, takže si můžetemůžete experimentovat před zakoupením plné verze za 299 USD nebo měsíčního předplatného za 20 USD.

Další informace: Alternativy aplikace Lightroom pro fotografy snímků RAW

Závěr

Pro většinu digitálních fotografů představuje Lightroom dokonalou rovnováhu mezi výkonem a dostupností. Má skvělé organizační schopnosti a výkonné editační funkce a pro vážnější požadavky na úpravy je podporován programem Photoshop. Cena je naprosto přijatelná pro běžné i profesionální uživatele a společnost Adobe pravidelně přidává nové funkce podle toho, jak jsou vyvíjeny.

Existuje několik drobných problémů s kompatibilitou zařízení a několik prvků uživatelského rozhraní, které by mohly být vylepšeny, ale nic, co by mělo bránit každému uživateli proměnit své fotografie v hotová umělecká díla.

Získat Lightroom CC

Považujete tuto recenzi aplikace Lightroom za užitečnou? Podělte se o své názory níže.

Jsem Cathy Danielsová, odbornice na Adobe Illustrator. Software používám od verze 2.0 a od roku 2003 pro něj vytvářím návody. Můj blog je jednou z nejoblíbenějších destinací na webu pro lidi, kteří se chtějí naučit Illustrator. Kromě své práce bloggera jsem také autor a grafik.